Kampania “Biała Wstążka”

Kampania „Biała Wstążka” jest największym na świecie przedsięwzięciem, które ma na celu walkę z przemocą wobec kobiet oraz wspieranie działań na rzecz jej zapobiegania. Stworzona jest przez mężczyzn i do nich skierowana. Kampania rozpoczyna się 25 listopada, a kończy 10 grudnia, międzynarodowym dniem praw człowieka.

Kampania „Biała Wstążka” jest największym na świecie przedsięwzięciem, które ma na celu walkę z przemocą wobec kobiet oraz wspieranie działań na rzecz jej zapobiegania. Stworzona jest przez mężczyzn i do nich skierowana.

Historia powstania „Białej Wstążki” jest związana ze smutnym wydarzeniem. 6. grudnia 1989 roku na Politechnice w Montrealu pewien mężczyzna zamordował 14 kobiet (wśród nich była jedna Polka), a 13 ranił. Twierdził potem, że dokonał tego czynu, ponieważ kobiety zabrały mu miejsce na uczelni i dlatego nie mógł zdobyć technicznego wykształcenia, którego tak bardzo pragnął. Był przekonany również, że wykształcone kobiety są aktywne w życiu społecznym i przez to zagrażają porządkowi świata, co w jego mniemaniu znaczyło, że mężczyźni są lepsi od kobiet, a one same się do niczego nie nadają.

Dwa lata później, w 1991 roku Kanadyjczycy włączyli się w akcję przeciwdziałania przemocy wobec kobiet, a jako symbol walki wybrali właśnie białą wstążkę – znak niewinności, który mówi, że mężczyźni nie chcą być już sprawcami przemocy wobec kobiet, zarówno fizycznej, jak i psychicznej. W ciągu sześciu tygodni 100 000 Kanadyjczyków założyło „Białą Wstążkę”. Zapoczątkowano również liczne dyskusje i debaty na ten temat. Jest ona prowadzona w 60 krajach, w tym również w Polsce.